Tuesday, January 12, 2010

GELOMBANG KEBANGKITAN DAKWAH KAMPUS


Assalamu'alaikum wbt

Sejarah adalah sesuatu yang dekat pada kita sama ada kita sedari atau tidak sedari. Saban hari kita akan

mengingati sejarah. Kerana setiap detik waktu yang kita lalui itu adalah sejarah dalam kehidupan kita. Begitu juga sejarah dekat dgn kita kerana setiap hari pabila kita khusyuk membaca dan menghayati makna alquran pasti akan ada kisah sejarah yg diceritakan di dalamnya. 1/3 Al quran itu sejarah. Bahkan Allah juga menukilkan pada ayat 111 surah Al Imran bahawa pada kisah-kisah terdahulu terdapat pengajaranbagi org yg berfikir.

Mengapa sejarah penting? Kerana dari sejarah kita mengambil pengiktibaran. Dari sejarah kita ambil pelajaran. Dari sejarah kita belajar untuk meniti masa hadapan dgn lebih baik dan gemilang.

Dengan sejarahlah kita tahu siapa kita, bagaimana asal usul kita..dgn sejarah kita kenal pencipta.. dari sejarah kita tahu perjuangan addeen kita. Dari sejarah kita tahu asal usul bangsa kita..dengan sejarah kita tahu bagaimana pengislaman kita.. dgn sejarah kita tahu sejarah perjuangan menegakkan Islam di bumi Allah ini.

Dengan sejarah, sahabat Rasulullah tatkala menderita diseksa diingatkan dgn peristiwa ashabul ukhdud kerana org beriman terdahulu telah digergaji kepalanya. Telah disikat dgn sikit besi tubuhnya yang terbelah dua.. dengan sejarah kita insaf bagaimana Rasulullah yg mulia telah dilempatkan batu ke mukanya yg mulai kerana menyampaikan risalah ini ke Taif..dengan sejarah kita bersyukur kerana dakwah Islamiyyah telah menyampaikan nikmat Islam dan iman kepada kita..Andai tidak maka mungkin kita masih bertuhankan sesembahan berhala.

Dengan sejarah kita tahu perjuangan pemuda..menegakkan Islah, memerangi bid'ah, mensucikan fikrah. Dengan sejarah kita tahu bagaimana pemuda bersuara lantang dlm Al Imam sekitar 1900. Para mahasiswa bersuara lantang menjadi jurucakap masyarakat memperjuangkan kemiskinan, keterpinggiran masyarakat Melayu dan desa.. 1970an sehingga suara mereka bisa mengubah tindakan penguasa...

Kenalilah sejarah kita. Ketahui sejarah perjuangan mahasiswa. Jika suatu ketika dahulu mahasiswa mampu menggesa menteri sehingga turun padang, drama awangku sayang dibatalkan tayangan, IPT2 makin bercambah kesedaran Islam..maka kini dgn apa yang kita ada pada hari ini..ketahuilah bagaimana ia bermula..mudah-mudahan jadi pengajaran dan timbul penghargaan agar kita melangkah lebih berpanduan..

Itulah secebis pengkisahanku dlm buku Gelombang Kebangkitan Dakwah Kampus agar aku mengerti dan berkongsi pengertian dgn rakan-rakan seperjuangan di jalan dakwah..ketika mereka masih bergelar mahasiswa..suara mereka mampu menggegar negara... semoga aku tidak sekadar mengisahkan..semoga aku juga pelaku sejarah pada hari ni sebagaimana senior-seniorku telah mencipta sejarah pada masa yang lepas.

Bagi yg telah memiliki buku ini ..selamat membaca..semoga bermakna dan memberi makna dlm kehidupan anda...

ingatlah sejarah memberi ilmu pengetahuan, sejarah membentangkan panduan dan jalan dan memberi kita pilihan dlm tindakan dgn pengajaranyg ada padanya.. usah dilupa sejarah kita kerana dgn itu kita kenal siapa diri kita..

-Ummu Anis-

No comments: