Tuesday, March 24, 2009

MARI KITA DUDUK SEBENTAR….KITA MERENUNG SEJENAK…(1)

” Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa apabila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat kepada ALLAH maka ketika itu juga mereka akan melihat kesalahannya (sedar kembali)”......( Al-A’raf : 201)

” Sesungguhnya syaitan itu berjalan dalam tubuh anak Adam mengikut perjalanan darah. Oleh itu sempitkanlah pintu masuknya dengan kelaparan” .... (hadis riwayat Ahmad) .



Seorang dari para Salihin pernah berkata; ‘ saya telah merenung dan memikirkan cara-cara dari pintu manakah syaitan masuk ke dalam diri manusia , ternyata ia masuk ke dalam diri melalui sepuluh pintu”

1) Tamak dan buruk sangka , maka aku menghadapi dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan apa yang ada…

2) Cintakan kehidupan dunia dan panjang angan-angan , lalu aku menghadapinya dengan dengan perasaan takut terhadap kedatangan maut yang boleh berlaku saban waktu….

3) Cintakan kerehatan dan kemewahan , lantas aku menghadapinya dengan keyakinan bahawa kenikmatan itu akan hilang dan balasan buruk pasti menanti....

4) Kagum terhadap diri sendiri ( U’jub) lantas aku menghadapinya dengan rasa terhutang budi kepada ALLAH dan kepada akibat yang buruk...

5) Memandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka , lalu aku menghadapinya dengan mengenali hak2 mereka dan menghormati mereka dengan sewajarnya ...

6) Hasad (dengki) , lalu aku menghadapinya dengan sifat berpada ( qana’ah) dan redha terhadap kurniaan ALLAH kepada makhluknya ...

7) Riya’ dan sukakan pujian orang , lalu aku menghadapinya dengan ikhlas...

8) Bakhil ( kedekut) , lalu aku menghadapinya dengan menyedari bahawa apa yang ada pada makhluk akan binasa manakala yang kekal itu berada di sisi ALLAH...

9) Takabbur ( membesarkan diri ) lalu aku menghadapinya dengan rasa tawadhuk...

10) Tamak-haloba , lalu aku menghadapinya dengan mempercayai ganjaran yang disediakan di sisi ALLAH dan tidak tamak terhadap apa yang ada di sisi manusia...

No comments: